Tot nu toe - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van leo en jeane - WaarBenJij.nu Tot nu toe - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van leo en jeane - WaarBenJij.nu

Tot nu toe

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

23 Februari 2013 | Nederland, Utrecht

TOT NU TOE

Mei 2011-Maart 2012
We hebben tickets gekocht naar Perth (Australië) Vertrek 1 maart 2013. Ik ben gestopt met werken voor het uitzendbureau. En na veel uitzoekerij voor overnachten en vervoer zijn we tot de conclusie gekomen dat het kopen van een camper een stuk goedkoper is dan er eentje huren. En ook een stuk makkelijker dan het nemen van bus, trein en af en toe huren van een auto. Je kan anders niet overal komen. Slapen en uit eten onderweg is niet altijd voor handen omdat je vanwege de enorme afstanden soms lang moeten rijden. En is het wel zo leuk om altijd uit eten te MOETEN. Dus alles bij elkaar opgeteld was de conclusie: Een camper kopen is de beste oplossing. Dus zijn we daar naar op zoek gegaan.

April 2012
We gaan nu het een en ander aanschaffen. Een laptop rugzak. We nemen tenslotte een laptop mee. Want we willen skypen met het thuisfront. Ook hebben we een omvormer aangeschaft. We nemen nogal wat elektra mee. Onze gps horloges. Want we willen wel her en der gaan hardlopen en dan is het leuk om te weten waar dat her en der is. En ons fototoestel met gps aanduiding (wat we nog moeten aanschaffen) moet ook opgeladen worden.
En nee, we nemen géén Tom Tom mee. Er is toch niet overal bereik. En met een Leo Leo en een Jeane Jeane moet het zeker lukken. Die hebben altijd bereik moet je maar denken.
We gaan lekker op de ouderwetse manier de route bepalen. We zijn op het web gestuit op de HEMA roadmap met 4wd tracks (heeft overigens niets met ons Hema warenhuis te maken). En dat is wat we gaan gebruiken. We hebben een kaart van Australië voor het overzicht. Hier hebben we al het een en ander op aan getekend wat we willen zien en waar dat ongeveer ligt. We zijn er nog niet uit welke reisgids we meenemen. Een boek is wel weer sjouwen en extra gewicht. We hebben er verschillende. Gekregen en gekocht.

We hebben op internet een site gevonden voor een camper. www.4wdcampersaustralia.com En toen we heel netjes in het Engels een briefje hadden opgesteld met wat vragen. Kregen we in het Nederlands antwoord. Ze geven in Nederland voorlichtingsmiddagen. Vlakbij Utrecht. Dat was even een verrassing. We hebben hier wel om gelachen. Wie kan dat bedenken. Een mailtje in het Engels naar Australië en dan in het Nederlands antwoord krijgen. Heel fijn en handig als je specifieke vragen hebt. Die we natuurlijk ook hadden. Een belletje daar naar toe gaf direct veel vertrouwen in hun organisatie.

Mei 2012
We zijn naar de voorlichtingsmiddag geweest van 4 wd camper australia. Een fantastische middag volgestouwd met informatie. Heel wat tips gekregen. Wat kan die Richard kletsen. Er waren zelfs collega’s (Esther en Ben) over uit Australië. Wat een enthousiasme straalt er af. Geweldig. En van hun hebben we ook nog enige zeer nuttige info gekregen.

Interessante en zeer nuttige informatie was o.a.;

Een vast reisschema is niet de juiste instelling om op reis te gaan. En haastige spoed is zelden goed. Bij een kleine tegenslag loopt je schema dan in het honderd.

Nu, ik kan jullie vertellen dat we zeker géén vast reisschema hebben. We hebben tenslotte de tijd. En als we het ergens naar onze zin hebben dan blijven we toch zeker wat langer. En we hoeven ook niet zo nodig elke dag te rijden. Dan zijn we na afloop wéér toe aan vakantie. En dat is niet de bedoeling. Wel willen we net na de regentijd de Kimberleys in rijden. We moeten dan eerst bij Alice Springs informeren of de wegen open zijn. Dan is alles nog zo mooi groen en de watervallen hebben ook nog water (dat hopen we dan maar). Dus een globaal schema is er wel.

Juni 2012
We hebben een nieuw fototoestel gekocht. Er zit GPS aanduiding op en dat moet je kunnen meezenden met de foto. Om een lang verhaal kort te maken. Het is gelukt om de gps aanduiding mee te sturen. En zelfs filmpjes kunnen er bekeken worden. Komen we straks nog op You Tube als we onderweg zijn blijven steken in een of andere modderpoel met krokodillen om ons heen. Je weet het maar nooit!

Augustus 2012
We zijn het eens over de laatste nacht thuis. Die is dus niet thuis. Hotels genoeg rond onze Nationale Trots. We vliegen met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur. Daarna stappen we over op een ander vliegtuig van dezelfde luchtvaartmaatschappij en gaan we naar Perth waar we op 2 maart landen. Weer wat geregeld.

Oktober 2012
We hebben “ De Camps 6 Australia Wide” kunnen kopen. Daar staan wegen en campings in met plaatjes en wat er op de desbetreffende camping al of niet aanwezig is. En ook of het wat kost. Of dat het gratis is. Heel handig zo’n boek. Nu hebben we alle twee een boek en een reisgids in onze rugzak. Dus dat wordt weer een broek minder meenemen. Naakt zullen we niet lopen moet je maar denken. Het is een modern land dus er zijn winkels. Of we doen een boek in de ruimbagage. Ook dat is nog een mogelijkheid.

We hebben een “bushcamper” besproken en aanbetaald. Op 6 maart kunnen we hem afhalen. Daar hebben we een afspraak voor gemaakt met het bedrijf. Dit is allemaal gecorrespondeerd met onze contactpersoon (Richard) van www.4wdcampersaustralia.com. Wat een goede service en informatie hebben we gekregen over het huren/kopen van een auto. Dan moeten we kijken wat we nog moeten aanschaffen om het leven onderweg wat aangenamer te maken. Grote winkels zat in de buurt is ons verteld. Dus dat zal wel kloppen ook. We hebben een visum aangevraagd en gekregen. Dus we mogen Australië in. Pfffffff. Weer een zorg minder.

Ook hebben we een B&B besproken in Perth. “The Good Life “. Een zeer toepasselijke naam. Voor 6 nachtjes. Dan kunnen we ons voorbereiden op onze trip en van te voren inkopen doen en aan het tijdsverschil wennen. Dat is in Perth 7 uur later dan in onze wintertijd. In onze zomertijd is het 6 uur later.

Verder was het nog wat uitzoeken hoe het zit met onze zorgverzekering. Is ook gelukt. Ze hebben een Engelstalig verzekeringsbewijs opgestuurd. Nu alleen nog een medicijnenpaspoort en een reisverzekering afsluiten bij OOM verzekeringen en dan kunnen we vertrekken.
Dan hebben we volgens ons alles geregeld.
Paspoort, visum,Engelstalig (zorg) verzekeringsbewijs, medicijnen(+paspoort), tickets, reisverzekering, geld en creditcards en vooral en heel belangrijk
veel zin en een goed humeur.
En voor diegene die nieuwsgierig zijn hebben we een klein reisschema dat er als volgt uitziet:
* 1 maart vliegen we vanaf Schiphol naar Kuala Lumpur en dan door naar Perth.

* 2 maart landen we in Perth waar we 6 nachten een B & B geboekt hebben.” The Good Life.”

* 6 maart kunnen we de bushcamper ophalen.

* april ( zo ongeveer) rijden we richting Uluru/Ayers Rocks, Alice Springs via de Simpson Woestijn. (We zagen op de BRT een reportage over deze droge uithoek) eventueel via Coober Pedy met zijn grotwoningen en opaalmijnen.

* eind mei /begin juni ( als de wegen open zijn natuurlijk) gaan we dan richting de Kimberleys.

* Via Broome weer terug richting Perth. Hier blijven we dan wat langer hangen.

* Dan langs de zuidkant richting Melbourne .

En dan zien we wel wat het geeft en bekijken we opnieuw de route. We willen ook nog naar Tasmanië. En je kan niet het hele jaar oversteken met de boot . We willen wel de camper meenemen. Er is daar heel veel te doen en te zien.

Januari 2013
Medicijnen en medicijnenpaspoort zijn geregeld. Het was erg moeilijk om het de apotheek uit te leggen dat medicijnen in originele verpakking moeten zitten en wat er op staat er ook in moet zitten. Niet meer maar minder mag wel. Het is uiteindelijk gelukt. Anders worden we nog aangehouden voor het invoeren van drugs. Leuk begin van de vakantie. We moeten ze op Schiphol aangeven, omdat we ze willen uitvoeren. Ook een reisverzekering is geregeld bij OOM verzekeringen.

Verder is Leo gestopt bij de brandweer en heeft hij zijn laatste dag gewerkt. Ik ben mee geweest. Zijn collega’s kwamen hem afhalen met de brandweerwagen ’s ochtends om 7 uur. Ik ben ook meegereden. Ze hadden het leuk geregeld die dag. Wij kregen een ontbijtje, zijn wezen golfen (afslaan) Wat is dat moeilijk. We hebben boodschappen gedaan voor de brunch. En s ‘avonds is er heerlijk gekookt door collega’s. Bijna alle collega’s van zijn ploeg waren er om mee te eten. Een stuk of 20. Dus dat was heel gezellig. Van de brandweer heeft hij een mooi horloge gekregen met inscriptie en een beeldje van een brandweerman. En voor mij was er een prachtig boeket bloemen. Van zijn ploeg kreeg hij een fles whisky en een cadeaubon waar een aardig bedrag op stond. Toen wij naar huis gingen zijn wij uitgezwaaid met loeiende sirene. Dit had wel wat. Een beetje emotioneel werd je er wel van. Het was toch zijn laatste dag op de kazerne geweest.

Februari 2013
Leo heeft een receptie bij de brandweer gegeven. Vele (oud)collega’s kwamen langs en brachten wat mee. Drank, cadeaubonnen, geld, boeken, chocolade, drop, reishanddoeken en overlevingspakketten. Ook heeft hij veel kaarten en telefoontjes ontvangen. En ze wensten ons een fijne vakantie Down Under. Erg leuk en fijn om zo je werkzame brandweerleven te kunnen afsluiten.

We kunnen op vakantie.
Voor het eerst in jaren hebben we ook weer eens ruimbagage. Normaal reizen we alleen met ieder een rugzak als handbagage. Een koffer kunnen we niet kwijt in de camper. Het wordt een sporttas die we willen laten sealen op Schiphol. Dus het is eventjes tasjes inpakken en weer uitpakken. Tasjes wegen. Tasjes opnieuw inpakken en weer wegen. Want het is niet duidelijk of je nu 5 kg of 7 kg handbagage mee mag nemen. Wel mag je dan weer dingen los meenemen. Maar daar houden we al helemaal niet van. Al die losse troep. Dus we hebben en plan B als het toch 5 kg maar mag zijn. Dan halen we er wat uit en doen we in een los tasje (wat dus wel weer mag) en na de incheck stoppen we dat er dan maar weer in.
En heeft die sporttas geen zin om naar Perth te vertrekken dan moet je maar denken; De belangrijkste spullen hebben we en de rest is verzekerd en vervangbaar.

• 23 Februari 2013 - 15:41

Ad Vermeulen:

Hallo Jean en Leo,
    Zo te lezen hebben jullie alles prima tot in de laatste tasjes, die je in het vliegtug meeneemt, geregeld. Maar dat is wel goed vor zo'n lange reis. Ikwens jullei nu al vast een hele fijne reis en eniet er van
    Groeten,
    AD

• 23 Februari 2013 - 15:58

Pa En Ma:

Heel fijn dat alles nu zo dichtbij komt maar ik krijg er wel een beetje buikpijn van.

(is morgen met de brunch wel weer over) Geintje hoor.

We wensen jullie echt een enorm gezellig en fijn jaar en we zien uit naar jullie verhalen en foto's

Kus, kus, kus.

• 23 Februari 2013 - 16:44

Ineke En Henk Helmes:

Jeane en Leo,

Wat hebben jullie een goede voorbereiding gedaan.
    Fantastische reis . Tijdstip van vertrek is nu heel dichtbij

Fijne reis.

• 23 Februari 2013 - 17:50

Marion & Petra:

Hallo Leo & Jeane,
    Dat wordt vast een geweldige reis. Kan niet anders met zo'n goede voorbereiding. Heel veel plezier. Geniet ervan!
    Groeten van Petra & Marion.

• 23 Februari 2013 - 19:14

Hans Nijhoff:

Volgens mij hebben nullie het haakje erop. Nu komt het reizen en genieten. Veel plezier

• 23 Februari 2013 - 21:18

Jessica:

Hoi Leo en Jeane,

Fijne reis, geniet ervan!! xx Jessica

• 28 Februari 2013 - 20:46

Willem En Lammy:

Hey buuf en buum,

Wanneer jullie dit bericht lezen zijn jullie of net onderweg of net aangekomen.
    En dan nu echt op voor het avontuur waar jullie al zo lang naar hebben uitgekeken.
    Lieve groet en heb het goed daarzo " down under"

Willem en Lammy

• 01 Maart 2013 - 08:33

Irene En Rob:

Hoi,

We zijn vroeg opgestaan en kijken alvast naar boven, we zullen zwaaien als jullie overvliegen.

Goede reis!!

Irene en Rob

• 03 Maart 2013 - 10:31

Joke De Vries:

Hai Leo en Jeane
    Even een berichtje uit Nederland. Ik ben heel erg benieuw hoe jullie de reis hebben gehad en vooral ook hoe het in Perth is. Jullie zitten nu in het najaar. Is het erg heet of valt het mee. En verder ben ik benieuwd of jullie al in het bezit zijn van de Camper en of die bevalt.
    Hier begint het weer eindelijk een beetje op voorjaarstemperatuur te komen. Vandaag (vanmorgen 10.30) is het behoorlijk mistig. De sneeuwklokjes staan al te bloeien, maar een krokus heb ik nog niet gezit.
    Een lieve groet hiervandaan - Joke de Vries

• 04 Maart 2013 - 09:26

Paugie:

hallo daar, ik zit zelf maar aan de koffie en mis je nu al zus. Het is immers maandagmorgen en dan was het vaste prik om even bij te lachen. Maar ja, Ik heb Tijger binnen gehouden al drinkt die geen koffie. Hij is de hele morgen al aan het snuffelen en zit al dik een uur bij de voordeur op jou te wachten. Lekker dan!!!!!
    Veel plezier vandaag. He, zwager gaat ie goed? Heerlijk he? Dat jeane nu geen klusjes voor je te doen heeft. hahhahahha.
    kus paugie en een pootje van tijger