26 december Boxingday – 8 januari Penrith - Reisverslag uit Penrith, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu 26 december Boxingday – 8 januari Penrith - Reisverslag uit Penrith, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu

26 december Boxingday – 8 januari Penrith

Door: Jeane

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

08 Januari 2014 | Australië, Penrith

26 december Boxingday – 8 januari Penrith

Boxingday, boxingday. Wat is dat hoor ik jullie vragen. Nou mensen dat is de dag na 1e kerstdag. Ze kennen geen 2e kerstdag. En waarom het boxingday heet? We hebben het natuurlijk wel gevraagd. En we kregen als antwoord dat er dan veel kerstkado’s worden teruggebracht. Het zal wel.

Omdat we niet langer op de camping konden blijven zijn we vertrokken naar weer een andere bestemming. We hebben een nieuwe route bedacht met ons lekenverstand. We hadden genoeg van de drukte aan de kust. En om jullie aardrijkskundig niveau weer wat op te vijzelen hier dan de route.

Pottsville-Lismore-Bentley-Casino (het brood was uitverkocht)-Grafton-Buccarumbi-Dalmorton-Hernani-Glen Innes-Armidale-Kempsey-Crescent Head-Kempsey-Comboyne-Wingham-Gloucester-Dundog-Gresford-Singleton-Bulga-Putty-Colo-Windsor-Richmond-Kurmond-Kurrajong Heights-Lithgow-Blackheath-Katoomba-Penrith.

Deze route is meer van de kust af en het was geweldig. Wat een route. Heel wat mooier dan die drukke kust waar je in de file staat om verder te kunnen. Groen, groen en nog eens groen. En dan die bloeiende planten. Prachtig allemaal. Daar genieten we van. En dat is ook de bedoeling. En onderweg kwamen we op een 5 ***** village park terecht om te overnachten en dat voor een spotprijs van $AU 22. Aan de kust vind je dit niet eens. Alles er op en eraan. We hebben hier heerlijk gewandeld, gezwommen, gehold en natuurlijk geluierd. Het is tenslotte vakantie, nietwaar!

We rijden langs een rivier waar je overal kunt camperen. En de wegen zijn wat smaller dus het is af en toe uitkijken met tegenliggers. Maar het gaat ons autootje (en chauffeur)nog steeds goed af. En zoals wel vaker het geval is rijden we weer ergens wat nergens te vinden is op de kaart. We moesten alleen de rivier over steken anders konden we niet verder. En dat kon maar op 1 plekkie. En toen zijn we in het Guy Fawkes River NP uitgekomen.
Een 4wd route van de bovenste plank. Bergje op en bergje af. Linksom en rechtsom en omhoog en weer omlaag. Dit hadden we aan deze kant van Australië niet meer verwacht. En wat een omgeving. Gewoonweg geweldig. Uiteindelijk hebben we een pracht van een track gereden en kwamen we weer bij ons begin punt uit. Dit was niet de bedoeling maar het kon niet anders.

Omdat we dus ,voor ons, aan de verkeerde kant uitkwamen zijn we naar Glen Innes gereden. Een stadje met een Schotse inslag dat bekend staat om de Standing Stones. En die moet je natuurlijk bezoeken. Het zijn ook inderdaad grote staande stenen in een kringetje die gedoneerd zijn door verschillende Schotse clans. Het is een groot terrein waar ook Schotse spelen worden gehouden.

Onderweg zie je boerderijen en heel veel koeien (die natuurlijk achter het hek staan!!!) in glooiende groene landschappen. En omdat we tegen het einde van 2013 aan lopen willen we wel op een camping staan. Dat is uiteindelijk gelukt.
En zo is het oude jaar in het nieuwe jaar overgelopen zonder die HEERLIJKE HOLLANDSE OLIEBOLLEN en ZALIGE APPELFLAPPEN of wat dan ook. En vuurwerk……..dat mag alleen professioneel afgestoken worden. Dat is enorm in Sydney en daar waren we niet. Onze buren liepen zelfs een uurtje achter omdat zij voor 3 weken niet hun klok een uur vooruit gezet hadden.

Dus al met al was oud en nieuw hier in Australië niet datgene wat we gewend zijn. Anders gezegd. Wij vonden het prut. Natuurlijk kregen we telefoon van onze dochters uit Tiel en Utrecht op Australische tijd. En op Nederlandse tijd hebben we het nieuwe jaar ingeluid via skype met onze dochter en haar familie en vrienden uit De Bilt. Toen was het pas echt Nieuwjaar voor ons. Wij met koffie (10 uur in de ochtend) en zij met champagne. Héél apart op deze manier.

En zo rijden we weer verder door het Kullabakh Natuurreservaat naar Wingham over gravel met bochtige routes , bloeiend struiken en heel veel varens. En de weg……... Die is 1,5 auto breed. Maar wat een prachtig stukkie bos. Die kruip en sluipweggetjes en dan dat hoogteverschil. Heerlijk om in en doorheen te rijden.

Bij Kurrajong rijden we de Blue Mountains in. En dan begint ook de mist. Dus het zijn in eerste instantie de mistige Mountains. Er zijn niet zoveel wegen maar je kunt er overal af bij de lookouts. En ergens bij Bilpin moet ook de grootste fruitschaal staan. Wij op zoek natuurlijk want dit kun je toch niet missen!!!!!. Dat denk je. Nu mensen , het is dat wij een koppie koffie wilden dat we van de weg afgingen. En daar stond hij op de parkplaats achter de bomen. Wat een oerlelijk geval. Hoe verzin je zoiets. Maar ja, dat is net als met de grootste banaan, de grootste mango. Ook heel erg lelijk allemaal.

En ineens rijd je weer in de volle zon. En dan zie je hoe prachtig die Blue Mountains zijn. Ze hebben inderdaad een blauwe gloed. Maar het zijn ook zeker de groene Mountains. We rijden door een gedeelte wat in de fik heeft gestaan. Hier en daar zijn er tracks afgesloten of picknickplaatsen verdwenen door brand. Ook kun je het af en toe nog ruiken. Maar ondanks dat zijn het prachtige vergezichten.

Halverwege zijn we in Lithgow gestopt op een camping waar het in de toiletblokken wemelde van bruin/oranje kevers. Brrrrrrrrrrrrr. Hier stond een jong stel (wat geen stel was) waar we de hele avond mee hebben zitten babbelen. Ook wel weer eens gezellig zo in het Nederlands ouwehoeren.

De volgende dag hebben we onze route vervolgd en zijn we gestopt bij iedere lookout. De ene heeft een nog mooier uitzicht dan de andere. En bij de 3 gezusters was een extra grote lookout gemaakt . Ook wij hebben ons in die drukte gewaagd om een blik op die zusters te werpen. Het was een prachtig uitzicht maar om nu zo’n drukte van 3 naast elkaar staande rotsen te maken is toch echt iets anders. Wij vonden het net zo iets als de 12 apostelen. Alleen waren die apostelen een dubieuze 12 en waren dit er wel echt 3. Maar des al niet te min. Het was weer een mooi plaatje om vast te leggen.

En nu staan we een paar dagen in Penrith waar we het brandweermuseum hebben bezocht. Dat kan ook niet anders. Het is mooi opgezet met heel veel wagens die goed onderhouden zijn. Voor de liefhebbers dus heel wat foto’s om te bekijken. Ook zijn we even naar Sydney geweest om alvast een kijkje te nemen.

Hieronder weer de kopiëren en plakken link.

• 08 Januari 2014 - 09:09

Ad Vermeueln:

Hallo Jeane en Leo,
    Allereerst de beste wensen voor 2014!! Ik denk dat Leo het wel leuk heeft gevonden in het museum van de brandweer. Wat een mooie collectie van wagens hebben ze daar staan.
    Leuk die beelden van de drie gezusters, ik heb er ook vlak bijgestaan en de Harbour Bridge, een mooi bouwwerk om over te rijden.
    Nog veel plezier!!
    Groeten,
    AD

• 08 Januari 2014 - 11:07

Maria En Klaas:

Hallo zus en zwager.
    Jaja nog de beste wensen. Jullie reis is bijna ten einde dus geniet ermaar van. Dat doen jullienog steeds zo te zien. Leo kon het natuurlijk niet laten om het brandweermuseum te bezoeken. Het zag er prachtig uit op de foto's.
    Nu groetjes en tot snel Maria en Klaas

• 08 Januari 2014 - 17:07

Pa En Ma:

Hallo weer eens, Ik vind dit een heel mooi stuk waar jullie gereden hebben.
    Wat een groot brandweermuseum.
    Leo was je weer even met scouting bezig, boom omzagen!
    Jeane als je thuis bent heb je nog heel wat te doen met foto's ordenen enz.
    Geniet nog maar van de laatste maand, al is het een STAD!!!

• 08 Januari 2014 - 19:09

Marion:

Hoi papa en mama,

Was idd apart hè oud en nieuw zo!! Vond het erg leuk om met jullie af te tellen.

Mirte weet volgens mij niet eens meer dat ze wakker is geweest hihi.

Foto's zien er mooi uit!! Geniet maar lekker van Sydney !!

Dikke kus

• 08 Januari 2014 - 21:05

Dik Bleek:

Tuurlijk dikke kus van Dik en consorten, een gelukkig 2014!!!

• 09 Januari 2014 - 07:48

Linda:

Hoi mamma en pappa

Was de 4WD track net zo als de bumbinjanatrack ? Wel leuk kijkt mij om een track te doen terwijl je die niet verwachte. Kon animal (en pappa) weer los haha

Mooie foto s weer

Het schiet nu wel op hoor , we praten al in weken en ik ben druk bezig hier. De vlinders zijn sl weggevlogen ( zonder schade)

Dikke kus

• 09 Januari 2014 - 10:11

Lucy:

Hallo leo en Jeane

De allerbeste wensen voor 2014. Het gaat nu opschieten, nu kunnen jullie gaan aftellen.
    Geniet er nog maar van.
    Prachtige foto's en wat een mooi brandweermuseum, heb je weer even je hart kunnen ophalen Leo.
    Spreek jullie weer snel.

Liefs Lucy

• 09 Januari 2014 - 11:29

Jan En Loes Maurer:

Hola,De allerbeste wensen en nog heel veel plezier met jullie mooie reis.