9 december MacKay – 25 december Kerst in Pottsvill - Reisverslag uit Pottsville Beach, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu 9 december MacKay – 25 december Kerst in Pottsvill - Reisverslag uit Pottsville Beach, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu

9 december MacKay – 25 december Kerst in Pottsvill

Door: Jeane

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

25 December 2013 | Australië, Pottsville Beach

9 december MacKay – 25 december Kerst in Pottsville

Omdat we heerlijk aan het strand stonden in MacKay zijn we nog wat meer nachtjes gebleven. We hebben daar lekker langs het strand gewandeld, gebadderd, gelegen en gehold . Ja, ja, en dat hebben zo’n dag of 10 volgehouden. Alles hebben we uitgezocht. We hebben zelfs het autootje uitgemest en gewassen. Het leek wel een werkkamp. En wat we niet meer konden gebruiken daar hebben we een Nederlands gezin met 2 jonge kinderen blij mee gemaakt. Hij werkt hier voor een jaar of 5 en ze hadden net een caravan gekocht. Dus ze konden wel het een en ander gebruiken. Wij van die overtollige spullen af en zij blij. Wat willen we nog meer.

Nu, meer zien dan alleen oceaan. Dus dan maar weer een omweggetje van een km of 100 om de Finch Hatton gorge te zien. We lijken wel gek om voor een gorge eventjes 100 km om te rijden. Maar………het was zeer de moeite waard.

Ook kom je weer langs rietsuikervelden waar geen end aan komt. Met netjes onderhouden boerderijen er tussen. En dan die mango’s. Zo van de bomen te plukken en in de winkel betaal je 2 tot 3 dollar per stuk. Niet te geloven. En dan ineens zie je weer koeien in de wei en is er leegte. Geen rietsuiker meer maar kale vlaktes en mooie groene heuvels. Heel apart .

Om het wildlife weer eens van dichtbij te bekijken zijn we naar de zoo in Rockhampton geweest. Dat ligt naast de botanische tuin en is gratis. Ja, dat is echt niet te geloven. GRATIS. De kleine dierentuin heeft zelfs twee casuari’s. Een prachtig beest. We hebben heerlijk gewandeld door die tuin en zoo. En omdat er ook vogels vlogen die we wel gezien hadden maar niet hebben kunnen fotograferen was dit een mooie aangelegenheid om ze alsnog op de gevoelige plaat te zetten.

We zijn trouwens de capricorn scenic drive aan het rijden. Een prachtige route en omdat ik in het boek iets gelezen had over “het zingende schip”. Zijn we naar Agnes Water en het stadje 1770 gereden. Het was inderdaad heel apart. Het is een eerbetoon aan Kapitein Cook. Het maakt zelfs nog geluid ook. Net orgelmuziek. En dan wil na al deze educatie een camping om te overnachten. Maar dat is niet zo eenvoudig in die strandstadjes. Het lukt uiteindelijk altijd wel maar, de prijs kan enorm verschillen. Het is nl. hoogseizoen. Via het visitorcentrum hebben we een bushcamping gevonden met wc, douche (natuurlijk koud,mmm lauw) en drinkwater. En dat voor 12 dollar per nacht.

Ik zie jullie denken. “drinkwater” . Ja, dat is niet zo natuurlijk hier onderweg en op campings. Ze hebben ook opgepompt water (boorwater) en regenwater. En dan staat er altijd bij dat het niet voor consumptie is. Of dat je het eerst moet koken. Koken doen we dit water altijd en drinkwater hebben we uit flesjes die je in de supermarkt koopt. Ook hebben de huizen vaak grote tonnen staan buiten naast het huis waar ze regenwater in opvangen. Dit is vaak een must vanuit de gemeente voor het waterbesparingsplan.

Ook kregen wij een tip om naar Rainbow beach te gaan. Héél gezellg en mooi strand. Wij natuurlijk daar naar toe. Wat een ramp plaats. Het leek wel Zandvoort in het klein en dan in het hoogseizoen. Druk, druk, druk en wat een k…..herrie overal. Vol met boekingskantoortjes voor Fraser eiland. Waar we overigens niet naar toe gaan. En toen we naar het bos gingen om te kamperen moest je eerst bellen voor toestemming. Dat stond netjes aan het begin van de toegangsweg. Dan moet je wel bereik hebben daar midden in het bos en dat hadden we niet. Dus hebben we het risico niet genomen om 32 km voor niks te gaan rijden. Maar zijn omgekeerd en zijn uiteindelijk in Gympie beland.

Hier hebben we in het Gympie Lions park gestaan. We staan wel vaker in een Lions park. Altijd gratis. Dat zijn goed verzorgde parkjes of parken met BBQ’s , toiletten en hier was er zelfs stroom en water. Dit was wel een heel prachtig park met veel vogels die ook nog aan het broeden waren. En omdat ik toch in Gympie was heb ik ’s ochtends vroeg mijn gympies maar aangetrokken en heb heerlijk langs het water gehold. Een paar blokkies van 470 meter. En Leo!!!! die lag nog heerlijk te maffen op 1 hoog.

Omdat we vaak bruine toeristische routebordjes volgen komen we ook op heel mooie plekjes terecht. Zo ook de Glasshouse Mountains Tourist drive. Dat is een prachtige route door het groen. Met veel heuvels , bomen en mooie woningen. En het Arguila NP. Een stukje regenwoud vlakbij Brisbane.
En dan vind je ineens een ontzettend gezellig cafeetje op palen waar ze heerlijke koffie schenken en waar we een rondleiding kregen van de eigenaar. Hier vlakbij hebben we overnacht op Jolly’s lookout. Met een prachtig uitzicht over Brisbane by night. We hebben al eerder op een lookout overnacht en dat is altijd, Ja, altijd RUSTIG geweest. Nu, hier was van rust geen sprake. Om half 9 kwamen de eerste auto’s naar boven met een rotgang en gierende banden. Hier werd gepraat en met zaklampen alles van de motor bekeken en na een minuutje op 10 gingen ze weer naar beneden met dezelfde r... gang. En toen kwamen ze weer naar boven enz. enz. Dat heeft tot ongeveer half 2 in de nacht geduurd. Al hadden we hier niet willen overnachten dan hadden we het toch gedaan. Met zulke gasten op de weg wil je niet op die smalle kronkelpaadjes rijden om misschien het zoveelste kruisje langs de kant van de weg te worden. Want daar staan er wel wat van.

We zijn via de Mount Nebo route naar Brisbane gereden. Maar, omdat we genoeg hebben van grote steden gaan we niet naar Brisbane om er wat dan ook te zien. De enige grote stad waar we nog wat willen bekijken is Sydney. We hebben onze Truus ingesteld op een plaatsje langs de Gold Coast. En zo komen we vanzelf over en langs Brisbane. De hwy loopt dwars door/over Brisbane. En dat vinden we genoeg stad. Het is trouwens een prachtige weg en omdat we uiteindelijk op oceaan niveau moeten komen dalen we af en toe 12%. Richting Gold Coast. Daar willen we uiteindelijk naar toe. Leo vindt dit geweldig natuurlijk. Kronkels en heuvels. Daar is hij heel gelukkig mee.

De Gold Coast. Mensen, wat een kuststrook. Torenhoge flatgebouwen en hotels vlak naast elkaar. En overal wordt er wel ergens gewerkt aan de weg. Dus ontzettend druk ook nog. En om daar nu aan het strand te gaan liggen is toch echt een ander verhaal. Ook al is dat wel erg mooi. Het lijkt Benidorm wel . De Sunshine Coast die erboven ligt is stukken stukken mooier en rustiger. Je moet het echter wel gezien hebben. We hebben het gezien en zijn doorgereden naar Pottsville. Ligt ook aan het strand en de camping, die is 2x zo goedkoop en als we de weg oversteken kun je nog aan het strand liggen ook.

Hieronder weer de kopiëren en plakken link

• 25 December 2013 - 08:41

Dik:

Geinig re lezen dat het bij jullie hoogseizoen is met alle....... van dien.

Fijne dagen!

Dik

• 25 December 2013 - 09:20

Maria En Klaas:

Hallo daar,
    Wat een leuk verslag weer met prachtige foto's en filmpjes. Wel raar hoor de kerstman in de zomer.
    Wij wensen jullie fijne dagen nog. Hier helaas geen sneeuw of kou. Het is groen, nat, winderig en ongeveer 9 graden.
    Groetjes Maria en Klaas

• 25 December 2013 - 12:10

Ad Vermeulen:

Hallo Jeane en Leo,
    Ik wil jullie een heel goed nieuw jaar toewensen.
    Groeten,
    AD

• 25 December 2013 - 13:18

Yvonne:

Hoi,

Weer een hele andere ( drukke) kant he die jullie nu zien van Australie.
    En dan Kerst in de hitte :)
    Vanaf deze plek wil ik jullie alvast een heel gelukkig Nieuwjaar wensen en tot gauw!

• 25 December 2013 - 13:37

Joke De Vries:

Hallo Jeane en Leo,
    Bij deze alvast een goed uiteinde en een nog beter Nieuw Jaar. Want er is geen 2e Kerstdag bij jullie. Een rare gewaarworden om de Kerst met 35 graden Celcius te vieren. Maar ik begrijp uit jullie verhalen , dat jullie wat temperatuur betreft niet gauw klagen (behalve al die regen en kou in zuid Australia).
    Hier is het nog reuze zacht weer 6=10 graden. En de regen valt ook nog behoorlijk mee.
    Ik kijk weer uit naar het volgende bericht.
    Groetjes - Joke

• 25 December 2013 - 16:07

Lucy:

Hallo leo en Jeane

Inderdaad erg vreemd kerst in de zomer, maar ja je moet het maar een keer meegemaakt hebben.
    In ieder geval fijne feestdagen en een goed en gezond 2014.
    Hier erg zacht en modderig in het bos (smerige Noa).
    Weer leuke foto';s en filmpjes. Ik geniet weer.
    Fijne reis verder nog en ik wacht weer op het volgende verslag.

groetjes Lucy

• 28 December 2013 - 14:54

Pa En Ma:

hallo, wat een mooie streek is dat noordoosten waar jullie nu zijn.
    Prachtige natuur, flora en fauna, beter dan de stad.
    Dat wordt afkicken als jullie thuis zijn, probeer maar een hutje op de hei te kopen, natuur rondom.
    KUS en groetjes van ons.

• 30 December 2013 - 13:37

Linda:

Wauw wat grappig dat jullie nog een geocatch gevonden hadden, en dat terwijl je er niet eens naa rop zoek was. Erg leuk is dat.
    mooie vogels allemaal
    prachtige flora en founa

kus linda

• 01 Januari 2014 - 10:15

Jan En Loes Maurer:

Hola wederom een mooi verhaal en alvast de beste wensen voor 2014.

Gr.Jan en Loes