11 november Bendigo – 24 november Moonie - Reisverslag uit Goondiwindi, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu 11 november Bendigo – 24 november Moonie - Reisverslag uit Goondiwindi, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu

11 november Bendigo – 24 november Moonie

Door: Jeane

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

24 November 2013 | Australië, Goondiwindi

11 november Bendigo – 24 november Moonie

We zijn weer op weg naar onze volgende bestemming. En dat doen we dan meteen met een herdenking . Ik zie jullie denken. Maar wat bij ons de opening is van carnaval is in Australië Memorial Day. De 11de van de 11de en dan om 11 uur. We hadden net onze auto geparkeerd in Bendigo vlakbij het oorlogsmonument. Puur toeval. Het was heel indrukwekkend om dat een keertje te zien en mee te maken. Het is ook een oud stadje met vele mooie gebouwen.
We hebben hier even rondgewandeld en zijn toen op weg gegaan naar Shepparton.

En geloof het of niet maar het regent weer pijpenstelen, dus hebben we het kacheltje maar weer aangezet om het droog te krijgen in dat kleine hutje van ons. Maar na regen komt zonneschijn dus toen het de volgende dag weer droog was zijn we wat wezen rondwandelen in Yarra Wonga.

Ondertussen rijden we door het Alpine NP. Een prachtige omgeving met heel veel groen maar ook met veel water. En omdat het erg nat is. Sop, sop,sop zijn we niet nog een nachtje blijven hangen op dat prachtige plekje in de Australische bush. Jammer, maar niets aan te doen.
En we gaan verder op de Omeo Hwy. Een prachtige route met spectaculaire bochten en uitzichten. Je moet goed uitkijken waar je rijdt en dat doet mijn chauffeur natuurlijk.

En omdat we vroeg vertrokken zagen we veel kangeroes op en langs de weg. Wat blijft dat toch iedere keer weer een leuk gezicht. We kunnen er geen genoeg van krijgen.

We zijn door gereden naar Melbourne om de ferry naar Tasmanië te annuleren. De weersvoorspellingen zijn dusdanig dat we niet vast willen komen te zitten op een eiland met slecht weer. En omdat hier de zomervakantie begint in december kan het wel eens zo zijn dat je een week of 2 moet wachten om terug te kunnen naar het vaste land. En dat willen we niet. Dus:

CHANGE OF PLANS

We hebben de volgende etappe bedacht. Kijk maar op de kaart of je het kunt vinden. Dan leren jullie ook nog wat van de topografie van dit prachtige land.

Koo Wee Rup - Korumburra – Leongatha-Foster-Yarram-Seaspray-Sale- Stratford- Bairnsdale- Lakes Entrance- Eden-Bega- dan binnendoor Tathra-Bermagui-Narooma-Dalmeney-Moruya en dan binnendoor naar Araluen-Ballalaba-Captains Flat en dan Canberra.

Door al die regen en kou zien we wel wat meer van Australië dan we gedacht hadden. Want als het met bakken uit de hemel komt ga je echt niet wandelen voor je plezier en ga je liever een stukje verder rijden. En zo rijden we dan over de Princess Hwy richting Bega en hebben daar op de lookout overnacht. Een geweldig uitzicht over de stad. En we hebben heerlijk in het zonnetje van dat uitzicht genoten.

En zoals je op de kaart kunt zien hebben we de staat Victoria verlaten en zijn nu in New South Wales. En omdat we op die Lookout niet konden douchen zijn we in Tathra wezen douchen aan het strand. Heerlijk KOUD water. ……………. Alles went. Dus ook koud water. Mm.mm.

In Braidswood kwamen we een winkel annex restaurantje tegen waarvan Leo meteen zei. STOP. Op het bord stond nl. Dutch croquet. En Jullie begrijpen natuurlijk dat Leo die wel wilde hebben. En wat schetste onze verbazing. Allerlei Nederlandse produkten kon je er kopen . En dat hebben we natuurlijk gedaan. HAGELSLAG, VLOKKEN en APPELSTROOP. Weer eens wat anders op je brood dan jam, kaas , ham of een eitje. En dat op vers brood van de warme bakker. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Omdat we natuurlijk nogal eens een nationaal park inrijden en daar heerlijk gaan toeren is ons Truusje nogal eens van het padje af. Ze stuurt ons regelmatig de verkeerde kant op. Ze is vooral gek op privé terreinen. We hebben haar wat anders moeten instellen en nu gaat het wat beter.
Ze was nl helemaal van slag in het Deua Nationaal Park. Iedere keer kwamen we anders uit en dan is de atlas ook niet helemaal volledig. Maar we zijn eruit gekomen en zijn nu in Canberra. We staan in de stad op een soort camping. (grasveld met toiletblok) en dat is wel zo handig als je wat wilt bezichtigen.

We zijn naar Ainsleys Lookout geweest voor onze eerste kennismaking met Canberra. Want hier kun je over Canberra uitkijken regelrecht naar het parlementsgebouw heel in de verte. Maar het mooiste uitzicht krijg je toch vanaf de Telstra toren waar je 360graden in het rond kunt banjeren met adembenemende uitzichten over de hoofdstad.

Het oorlogsmonument van Canberra is het grootste van Australië en is zowel van buiten als van binnen prachtig. Buiten met fonteinen, beelden, herinneringstegels enz.enz. En binnen glas in lood ramen en alles met mozaïek ingelegd. Het is tevens museum. We hebben hier wel wat tijd doorgebracht. Er was een groep militairen aan het oefenen voor de maandelijkse herdenking en ook dat was erg indrukwekkend.

Ook rijdt er in de stad een gratis bus die alle bezienswaardigheden aandoet. Heel handig. We zijn uitgestapt bij het parlementsgebouw. Overal waar je kijkt viert de symmetrie hoogtij. Daar is echt over nagedacht. Binnen is alles van marmer. We konden een zitting bijwonen en dat hebben gedaan. We hebben een poosje naar dat geouwewoer geluisterd en dan nog in het Engels ook. Net als bij ons. Ze zeggen een hoop maar vertellen niks. We hebben in het restaurant een bakkie gedaan en Leo heeft kennis gemaakt met de Engels koningin. Hij heeft haar van alle kanten bekeken.

De stad doet Europees aan met al die terrasjes. Het centrum is gezellig en de stad is schoon en mooi . En omdat we toch in de hoofdstad zijn moet je natuurlijk de Nederlandse ambassade bekijken. Ze zijn net verhuisd naar een nieuwe gebouw dat een stuk moderner is. Daarna zijn we weer verder gereden.

Vanaf Dubbo wordt het steeds bruiner onderweg. Dat is een teken dat het droger wordt. Ze snakken hier overigens naar regen. Maar dat mag wat ons betreft wegblijven zolang wij in de buurt zijn. We hebben het al nat genoeg gehad. Op dit moment staan we bij een roadhouse in Moonie te overnachten. Omdat de route erg eentonig aan het worden is hebben we de route weer wat aangepast . Het weer is prachtig met veel zon en een graadje of 35 en we vermaken ons nog steeds.

Hieronder weer de kopiëren en plakken link

• 24 November 2013 - 11:58

Dik Bleek:

Fraai, volgens mij verkoopt dat winkeltje FEBO-kroketten.
    Klopt dat???

Groet,

Dik

• 24 November 2013 - 14:23

Ad Vermeulen:

Hallo Jeane en Leo,
    Dan moet je je even in AH of Jumbo gevoeld hebben als je de Pijnenburg koek en de Ruyter vlokken voor je ziet staan. Lijkt me heel bijzonder.
    Jullie hebben wel mooi vergezichten uitgezocht, wat een mooie foto's weer. Ik geniet er echt van.
    Groeten,
    AD

• 24 November 2013 - 15:06

Lucy:

Hallo leo en Jeane

Wat grappig om al die Nederlandse producten te zien staan zo ver van huis.
    Wat zou jij genoten hebben van je Nederlandse kroket!!!
    En wat een leuk gezicht die struisvogel met die kleintjes zo dichtbij.

Jammer dat het vaak regent, maar ja na regen komt zonneschijn.

Veel plezier nog en goede reis verder.

groetjes Lucy

• 24 November 2013 - 17:34

Joke De Vries:

Hay Leo en Jeane,
    Ik kan me wel voorstellen, dat je met al die regen niet naar Tasmania bent gegaan, maar .... je hebt de Platipus wel gemist (ik moet er bij vertellen, dat dat ook maar zelden is dat je hem/haar te zien krijgt).
    Dus ik snap het wel dat jullie voor der zonnige kant kiezen. Dat wordt dus Kerst vieren op het strand bij 30 graden in de schaduw. Ja, en Jingo Bell (ik zal het wel verkeerd schrijven) in een airconditioned warenhuis. Lachen hoor !!!!
    Weer bedankt voor de nieuwe zending foto's en verhalen.
    Veel plezier en tot een volgende keer.
    Joke

• 25 November 2013 - 08:55

Maria En Klaas:

Hallo Aussies,
    Want zo mogen we lullie nu bijna wel noemen.
    Wat geweldig om te lezen dat je nu ook weer eens hollandse lekkernijen kon kopen,
    Jullie zitten in de zon en wij met regen en wat kouder.
    Bedankt voor het laatste verslag. Rij ze nog.
    Kus Maria en Klaas

• 25 November 2013 - 09:31

Ineke Helmes:

Hallo Leo en Jeane,

Fantastisch dat wij weer mochten meegenieten van jullie verre en lange reis.

Bedankt.

Hartelijke groet van Ineke en Henl

• 25 November 2013 - 14:51

Pa En Ma:

Hallo kinders, Jullie genieten nu van een andere landstreek nu Tasmanie niet doorgaat.
    Dit is toch ook weer een nieuw gedeelte met weer andere bezienswaardigheden.
    Mooie foto's en filmpjes! Het wordt voor jullie JAAAAAAREN nagenieten.

Groetjes van ons

• 27 November 2013 - 09:31

Cor En Pilar:

Hallo Utrechtse Aussies,

Na het lezen van verslag 456.851 bedacht ik mij opeens, dat jullie bij thuiskomst in een gigantisch gat gaan vallen. Leo, eindelijk met pensioen, de Geraniums voor het raam in Utrecht en... ja, wat en?

Een beetje foto's en filmpjes maken in en rondom Utrecht, een beetje toeren in een tweewiel aangedreven middenklasser, gewoon weer een sprekende TomTom, de kinderen weer gewoon kunnen zien ... Tja in therapie dan maar ;-) Hahahahahaha

Leuk verhaal weer vrienden, het is of gewoon of wij met jullie mee op vakantie zijn.

En wat een schitterende foto's weer en de hoeveelheid, d'r kwam geen einde aan (volgens mij hebben jullie een nog grotere geheugen kaart gekocht ;-)

Veel plezier verder.

Lieve groetjes van ons beide

• 02 December 2013 - 09:17

Ineke Helmes:

De hartelijke groetjes Van Ineke en Henk.
    Wij genieten nog steeds van je verhalen..

Ineke

• 05 December 2013 - 23:08

Linda:

Wat een geweldige foto's
    en wat ziet mijn oog. een nieuwe vliegen gordijn.... hahah vast een stuk langer

kus

• 05 December 2013 - 23:13

Linda (vervolg):

En wat een mooi wild life weer. Een emou met jonkies echt schattig. En weten jullie zeker dat de echitna niet over gereden is Want de middelste stekels in het midden zijn wel platter hahaha

Dat kroketje smaakte vast erg goed