31 maart Alice Springs - en omgeving 14 april - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu 31 maart Alice Springs - en omgeving 14 april - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu

31 maart Alice Springs - en omgeving 14 april

Door: Jeane

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

13 April 2013 | Australië, Alice Springs

31 maart Alice Springs - en omgeving 14 april

Ja , mensen wij hebben een weekje geboekt op een prachtige camping in Alice Springs. Een Big 4 camping. Goed georganiseerd en alles schoon en helder. Is ook wel eens een keertje fijn. Van hieruit gaan we het een en ander bezoeken. En natuurlijk ook wat vakantie (ha, ha , ha) houden. En als je vakantie heb dan ga je leuke dingen doen. Zoals het een en ander bezichtigen en dat hebben we dan ook gedaan.

We hebben de RFDS (Royal Flying Doctor Service) museum bezocht. Heel interessant wat ze tegenwoordig doen door heel Australië. Het is oorspronkelijk begonnen in Alice Springs , maar nu zijn ze door heel Australië verspreidt en doen heel veel verschillende dingen. Als je als verpleegkundige wilt werken bij ze moet je ook vroedvrouw zijn. Dit werd ook nog eens uitgelegd in een documentaire. Heel erg boeiend.

Daarna zijn we naar de School of the Air geweest. Je kon daar life meemaken hoe kinderen op afstand les krijgen. De dichtstbijzijnde leerling woont 58 km vanaf Alice Springs en de verste woont ongeveer 1100 km daar vandaan. Er zijn meerder scholen door heel het land. Drie keer per jaar moeten de kinderen daadwerkelijk naar school komen in uniform. Dit is voor ouders en kinderen een hele happening. Zo ontmoet je je klasgenoten die normaal honderden km ver weg wonen. We hebben daar ook een film gezien over het begin.

Op Anzac hill hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Alice is groter dan je denkt. En er is ook veel te doen en bezichtigen. En denk nou niet dat we dat allemaal gaan doen want dan ben je elke dag zoet en dat hoeft nu ook weer niet. Wel hebben we twee dagen gezocht naar de plaatselijke VVV en eindelijk gevonden. Wat staat dat beroerd aangegeven. Ze hebben zeker een hekel aan toeristen. Hier hebben we het een en ander gevraagd en natuurlijk ook meegekregen voor onze volgende etappe naar de West Mc Donnel Range.

De Oost Mc Donnell Range was geweldig om te zien en door te crossen!!!. Iedere keer weer een andere natuur. Ook hebben we eindelijk wat door water gereden. Het is erg droog overal. Dat heeft wel als voordeel dat je meer naar het binnenland komt. Bij nat weer zijn veel wegen afgesloten of niet te berijden. Leo was in zijn element hoor. Ik heb dat maar even gefilmd. Wij hebben die Ross River wel 10 keer doorkruist. De weg loopt er gewoon over en door heen. En uitzichten , zo mooi.

Natuurlijk zijn we vaak gestopt om daarvan te genieten en ook om te eten. Ja, dat moet je wel blijven doen. ETEN en DRINKEN. Al is de variatie aan groente niet zo rijk bedeeld als in Nederland. Je zult echter niet omkomen van de honger. Je zet gewoon de auto stil aan de kant of midden op de weg. Zie Filmpje. Toch geen koe (want kippen zie je niet)op de weg en dan ga je gewoon je potje koken. En als je klaar bent rij je weer verder. Dat moet je eens in Nederland doen. Midden op de weg de auto stilzetten en je happie gaan koken. Je wordt direct afgevoerd naar het gekkenhuis.

Af en toe komen er wel auto’s langs. Je zwaait dan even naar elkaar als teken dat alles goed is. Maar toen we die vrachtwagen aan zagen komen (zie foto)hebben we met een noodgang alle ramen en deuren dicht gedaan en zijn we gestopt. Je kan dan letterlijk niks meer zien van het stof. Het mocht echter niet helemaal baten want we hebben op de camping de hele camper uitgemest en alle rode stof weggepoetst. Het lag zelfs op ons bedje. Wat een troep is dat toch.

Leo krijgt ook zin om af en toe te een plaatje te schieten. Hij neemt zijn kans waar als ik die hekjes open en dicht moet doen. Het is hem zelfs gelukt om mij helemaal op de foto te krijgen zonder dat ik wat geamputeerde ledematen heb of ben gescalpeerd. Hij krijgt het wel door. Oefening baart kunst.

En het is ONGELOOFLIJK MAAR WAAR. Terwijl ik vanmorgen vroeg (5 april) aan het hardlopen was kwam ik de neef van Skippy tegen op nog geen 5 meter afstand. Ik ben acuut gestopt en heb gekeken waar hij naar toe ging. Wat een beest. Een grote grijsbruine. Leo lag nog te slapen dus die heeft dat lekker gemist. Hij vond het maar zo, zo. Moet hij ook maar opstaan.

Omdat wij toch wat boodschapjes moesten doen zijn we ook langs het oude telegraafstation geweest. Daar waar Alice Springs oorspronkelijk is begonnen. We hebben gewandeld door de droge rivierbedding. Gek idee zo lopen. Zelfs de picknickplaatsen hebben gratis BBQ’s. Dus in het weekeinde zal het wel erg druk zijn daar. Ook op onze camping zijn er gezamenlijke keukens met alles er op en eraan. Heel gezellig en zo kom je aan de praat met allerlei mensen van over heel de wereld. Heel leuk. We babbelen wat af zo. We lijken wel een setje kippen. (o, je, Die zie je niet hier).

Richting West Mc Donnell zijn we bij iedere Gorge , Chasm, Pits of wat dan ook gestopt om te wandelen en / of te overnachten. Wat was dat mooi. Het was wel jammer dat we Kathleen Springs niet konden inkomen. Dit was verwoest door brand. Km’s lang hebben we langs afgebrande bomen en struiken gereden.

We hebben een hele goeie 4wd track gedaan. Há, ha. Want we zijn inderdaad gestrand midden op de Finke River. Dit gebeurden ná Boggy Holl. Dit was trouwens een fantastische overnachtingplaats. En het was voor niks ook nog. Sommige bush campings kosten een Dollar of 10. Ook niet veel. En dan heb je vaak nog een gasstel, een BBQ , picknicktafels en een vuurplaats erbij. Water moet je wel zelf meenemen. We hebben ongeveer 60 liter bij ons en nog 24 flesjes. Dus dat kan wel eventjes.

We waren net vertrokken van onze overnachtingplaats of we stonden tot onze as in het zand. Zie filmpje. We hebben de platen 5 x verplaatst en toen waren we weer op weg. In het begin mocht ik Leo natuurlijk niet helpen. Hij kon het wel alleen. (niet dus) Dus ik filmen. Na twee keer ben ik toch maar gaan helpen. Dat is wel zo handig. Bij het verlaten van het park werd het nog ruiger. En omdat je snel moet beslissen waar je heen moet maakten we een verkeerde inschatting bij het uitkomen van het bos. Je kan niet ver vooruit kijken. Links, het midden of rechts. We kwamen links uit.
En dat was foute boel. We zijn een uur bezig geweest om eruit te komen. Rechts was harder bij nader inzien. Met de lier hebben we eerst de auto uit het hele diepe zand getrokken en toen met de platen de auto gedraaid. En toen, ja, ja, de auto helemaal naar rechts getrokken. Een overbrugging van ongeveer 50/60 meter. Met lier en 2 singels is het ons uiteindelijk gelukt. We waren ook super smerig en erg bezweet. En dat vroeg in de morgen voor de tweede keer. Pffffffffffffffff.

We konden weer verder met onze ontdekkingstocht. Wat een fantastische rit was dat. De pannen vlogen letterlijk het afwasbakkie uit en keerden vanzelf met een hoop lawaai weer terug. Zelfs onze autoriem sloeg vast. Je zat vastgeplakt op je plekkie. Wel stevig op die manier. Je kon geen kant uit met al dat gehobbel.

Bij Palm Valley wilden we overnachten maar dat was niet zo geslaagd, dus zijn we doorgereden naar Wallace rockhole. Dat was helemaal niks. Zie foto’s. Soms zijn foto’s erg bedrieglijk. En dat was bij deze camping zeker het geval. We zijn uiteindelijk maar doorgereden naar Alice Springs en zo hebben we de Oost en West Mc Donnell afgesloten. Op naar onze volgende bestemming. Naar Boven.

Hieronder weer de link naar ons album. kopiëren en plakken in de
www balk.
Veel kijkplezier.

• 13 April 2013 - 07:24

Rob:

Zijn jullie al benaderd door Discovery Channel?
    Or door Reinout? Echtpaar in the bush???

Rob Bleek

• 13 April 2013 - 07:25

Joke De Vries:

Jullie doen het toch maar goed daar down under. En wat een serie prachte foto's en video's. Genieten hoor. En te zien op de foto's en het commentaar, hebben jullie het reuze naar jullie zin. Jullie zien er ook goed uit.
    Hier is dan eindelijk het voorjaar begonnen. Weliswaar met regen nu, maar dat was meer dan nodig, want het gras begon al aardig Australische trekjes te vertonen. Maar dat is nu wel voorbij.
    Verder wat mij betreft tot volgende keer. Oh ja, ik ga maandag naar Yvonne toe.
    Het allerbeste en ik kan niet wachten tot de volgende email van jullie.
    Joke

• 13 April 2013 - 09:09

Bert Harms:

Fantastische foto's en filmpjes hebben jullie gemaild.
    Best wel een avontuur om vast te zitten in het mulle zand.
    Groet
    Bert

• 13 April 2013 - 09:10

Maria En Klaas:

hallo daar,
    heerlijk om weer wat van jullie te horen en ook te zien. Jullie vermaken je nog steeds zo te lezen. Had ook niets anders verwacht.
    Ja het is helaas geen feestje geworden, Maar ik weet wat ik nu kan doen en anders moet je dat maar weer afwachten.
    Groetjes uit een wat lenteachtig nederland. komende dagen tussen 15 en 20 graden. Maria en Klaas.

• 13 April 2013 - 09:33

Linda:

Wauw wat spannend allemaal maa rook weer (lijkt mij) erg leuk en zeker omdat het lukt.
    teamwork is altijd goed. hihihih
    en wat leuk het museum van de vliegende dokters, en een digitale school.
    Wat een prachtige vogels allemaal en de omgeving heel mooi. zal zeker mooi wandelen zijn.

hihi leuke hoeden hebben jullie op.
    en fijn dat jullie de gps op de fotos hebben
    En praktisch als je de onderkant wilt wassen vand e auto, dan rij je gewoon door een riveer. moet je niet vervolgens vast te komen zitten in de blubber hahaha dan kun je weer op nieuw beginnen met poetsen

Kus linda

• 13 April 2013 - 11:50

Pa En Ma:

hallo lieverds, wat een avonturen, met de verslagen en foto - filmpjes kunnen jullie geld verdienen.
    Is het geen optie om eens op de "normale"wegen te gaan rijden?!?
    Wel leuk om het allemaal te beleven. Jullie genieten in ieder geval volop.
    Pa wil wel meecrossen! Hij vond de foto's van de "flying doctors" ook erg leuk.
    Jeane, jij vindt dit wilde leven ook erg fijn zo te zien, het is weer eens iets anders dan in het atelier, toch? Heerlijk vrij gevoel om zo te leven.
    Gezellig om zoveel andere mensen te ontmoeten.
    Fijne "rustige reis" verder en... niet roekeloos he!

• 13 April 2013 - 16:56

Ad Vermeulen:

Hallo Jeane en Leo,
    Volgens mij is deze reisecht een test voor jullie huwelijk. Jullei maken zo veel mee en vechten elkaar nog niet de keet uit. Maar zo te lezen maken jullie genoeg mee om geen tijd te heben om ruzie te maken.
    Geniet er van!!
    Groeten,
    AD

• 14 April 2013 - 10:11

Jan Maurer:

Hola,

Vanuit het warme Spanje.
    Het wordt zo te lezen steeds spannender en avontuurlijker.
    Mooie levenservaring.
    Fijne reis verder.

Jan en Loes Maurer

• 14 April 2013 - 12:16

Hans Nijhoff:

Hallo aussie's, Mooie foto's en filmpjes, schiet wel lekker op zo door zand en modder en een hoop geworstel.
    Het is leuk om te lezen en zo genieten we toch een stukje mee.
    Have a save trip and no worries

Gr Hans en Laila

• 14 April 2013 - 16:53

Sylvia:

Hoi hoe is het met jullie hier gaat het goed ,vandaag de eerste warme dag nou ja warm valt wel mee hahahahah we missen jullie wel hoor het is erg rustig.veel liefs van de buurtjes

• 15 April 2013 - 13:37

Hoi Utrechtse Aussies,:

We hebben een inschrijfformulier voor jullie gedownload, voor de Parijs - Dakar rally in 2014/ 2015 (hihihihi).

Na het jaartje "toeren" door Australië, is er van jullie 4X4 waarschijnlijk, nog maar een schampere Toyota 1X1, over (wat een "wegen", heeft onze Landrover 130, nog nooit onder zijn wielen gehad, hahahahaha).

Veel plezier en tot het volgende verslag.

Lieve groetjes (ook aan jullie meiden en hun aanhang hier in Nederland),

Pilar en Cor

• 17 April 2013 - 01:17

Paugie:

nou ik lees al dat er veel gebeurd en te zien is. Maar jeane wat las ik nou ben jij met naald en draad in de weer geweest om de kussens te verbouwen? Ben je wel helemaal lekker??? Dat prutsen is voor thuis hoor. Nog even en je laat dat ding overvliegen hahahah Heb je die neefvan skippy wel even de groeten gedaan van het bazinnetje van Tijger(grapje)
    Want dat beest zit nog steeds te wachten wanneer er een fiets op mijn straatje staat.
    nou luitjes ik groet jullie
    paugie