Map 20 28 oktober Tailem Bend – 10 november Dalys - Reisverslag uit Dalysford, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu Map 20 28 oktober Tailem Bend – 10 november Dalys - Reisverslag uit Dalysford, Australië van leo en jeane - WaarBenJij.nu

Map 20 28 oktober Tailem Bend – 10 november Dalys

Door: Jeane

Blijf op de hoogte en volg leo en jeane

10 November 2013 | Australië, Dalysford

Map 20 28 oktober Tailem Bend – 10 november Dalysford

Nadat Linda weer op het vliegtuig was gestapt richting Nederland zijn we nog 2 nachtjes in Adelaide gebleven om alles schoon te soppen (dat moet af en toe ook gebeuren) .Daarna zijn we vertrokken richting Melbourne via de Adelaide Hills. Truusje gaat nu eenmaal graag binnendoor en dat bevalt ons wel.

Via Tailem Bend gingen we naar de kustroute. Het weer geeft 4 seizoenen op een dag. En we weten nog steeds niet hoe ze dat hier in Australië voor elkaar krijgen. Zo zit je in het zonnetje te bakken en zo heb je weer je zuidwester op met je dikke jas aan. We houden dus regelmatig onderweg een modeshow.

De kustroute is prachtig met een zeer grillige kustlijn. Omdat het erg waait en regent hebben we besloten om een stukje naar boven te gaan richting Naracoorte , Horsham en zo naar het Nationaal park The Grampians. We hebben weer gratis overnacht ergens voorbij Horsham en of jullie het geloven of niet. We hebben voor de 4e keer een nieuw deurmatje moeten kopen. Het andere is in Adelaide achtergebleven. We hebben wat met die matjes . Het is maar goed dat ze erg goedkoop zijn.

Op dit moment is er 10 uur tijdsverschil met Nederland en daar moeten we dus wel aan denken als we met het thuisfront willen skypen. Hier is de zomertijd ingegaan en in Nederland de wintertijd. Voor ons wordt internetten dus steeds later op de avond. En omdat internet in deze omgeving niet is gegarandeerd is dat wel eens moeilijk.

Door het ingaan van de zomertijd is het ’s ochtends wel erg frisjes en hebben we maar weer lange broek en trui opgezocht. We zijn namelijk vaak vroeg op pad om onderweg te wandelen en outlooks te bekijken. En kou lijden zit niet in ons systeem. En denk nu niet dat het de hele dag koud is want als het wat later is schijnt het zonnetje wel lekker warm.

En bij onze wandeling van de MacKenzie Falls richting Zumsteins was het heerlijk wandelweer en de wandeling was prachtig. We dachten dat we bij Zumsteins wel koffie konden krijgen. Niet dus. Het waren oude , aan de elementen overgelaten gebouwtjes die een historische plek moeten voorstellen. Er stonden paaltjes waar dat op te lezen was. Zelfs de toiletten waren wegens verbouwing afgesloten. Het bos heeft toen wat extra water gekregen van ons. We zijn toen die mooie route weer terug wezen wandelen. Want dit soort historische sites hebben we al vaker gezien. Paaltjes met informatie en dat is het dan zo’n beetje.

Wartook lookout was adembenemend mooi en bij Bordia lookout kon je kijken naar Lake Bellfield en Halls Cap. We hebben weer gratis gekampeerd. Je moest bellen om te vertellen dat je wilde kamperen maar het telefoonnummer was maar tot 5 uur te bereiken. En de ranger hebben we ook niet gezien. Onderweg naar Dunkeld waar we gestopt zijn om te lunchen(van het geld van de overnachting) zijn we de Henham trek wezen doen. En zo kamperen we dus vaak in de bush of in de duinen, al of niet op een kampeerplaats en al of niet gratis. Bij één zo’n plekkie was het vergeven van de muggen en omdat we daar niet op zaten te wachten zijn we doorgereden om uiteindelijk bij Von Geurard lookout te overnachten.

De volgende ochtend zagen we dat dit niet mocht. Maar, ja. !!! Wat een uitzicht. Recht tegenover het Natuurpark dat we de volgende dag zijn wezen bezichtigen. Geweldig.
Daarna zijn we naar Peterborough gereden en 5 km voor het plaatsje hebben we heerlijk gepit op een plaats waar het ook niet mocht. De volgende ochtend net op tijd de auto ingepakt want het kwam met bakken uit de hemel zetten. We zijn verder langs die grillige en prachtige kustroute gereden die de scheepswrakken kustlijn wordt genoemd. En toen het eindelijk weer droog werd zijn we een prachtige wandeling wezen maken in het natste stukje Victoria. Een sprookjesbos zo uit de Efteling. Groen, groen en nog eens groen met hoge bomen , prachtig grote varens en veel nattigheid. Fantastisch.

Verder langs de kust vind je veel attracties die we in zon, kou, regen en wind bijna allemaal hebben bezocht. Autootje uit. Wandelingetje maken. Foto en/of filmpje maken van al dat moois en dan gauw weer richting auto. Brrrrrr. Brrrrrrr. Brrrrrrr. Bij de 12 apostelen was het bar en boos. En er is alles aan gedaan om dit een topattractie te maken. Informatiecentrum met cafeetje. Genoeg parkeerplaatsen. Prachtig wandelpad naar de kust toe. Prachtige outlook gemaakt. Nou, mensen, het viel knap tegen. We hebben heel wat mooiere uitzichten gezien. Gelukkig hoefde je geen intree te betalen.

Terwijl je zo aan het rijden bent vinden wij deze omgeving een beetje Duits aandoet. Glooiende groene heuvels met heel veel schapen en koeien die van samenscholing houden. En ook die kleine stadjes met hun winkels en cafeetjes met terrasjes. Alles doet wel gezellig aan. We hebben dus een bakkie gedaan en wat gegeten. Want van al dat rijden krijg je trek.

Daarna hebben we ons laten verrassen door de trak in Whitelaws Creek Road. Die stond niet goed aangegeven net zoals de trek op de Wait –a- while road . En zo met zon en regen hebben we verschillende treks gedaan. De Holy water trek was zelfs net open en ondanks alle heiligheid en zegeningen van boven op deze trek kwamen we er niet uit want de weg stopte gewoon. Goede raad is duur, dus wij weer een stukje terug en een andere weg ingeslagen om uiteindelijk op de Great Ocean Road uit te komen. Pfffffff. Wat is dit toch een prachtige weg zo langs de kust met zijn vele spectaculaire uitzichten. Na deze ontzettend spannende trek zijn we naar Apollo Bay gereden. Een echt kustplaatsje.

En omdat we even genoeg hadden van al die treks zijn we verder naar Geelong gereden waar we op advies van een medewerker een gratis parkeerplek wisten te vinden. Dat was fijn want parkeren is hier in de stad erg duur. En je kunt dit niet verlengen. En je hebt als je iets wilt bezichtigen aan 2 uurtjes echt niet genoeg. We hebben heerlijk langs de boulevard gestaan en de route gelopen met zijn leuke beelden. Ook hebben we gratis kunnen douchen bij het zwembad. We zijn bij het strandtentje wezen eten en we hebben in al die maanden nog nooit zo’n vieze smakeloze maaltijd gekregen. Alles smaakte naar hetzelfde. Bah, bah, bah. We hebben bijna niets ervan gegeten. Maar, ja, dit kan een keertje gebeuren. Het was trouwens familiedag in Geelong en dat was te merken . En omdat het warm was was het erg druk met gezinnen die zaten te BBQ’n en spelletjes te doen. Heel gezellig allemaal.

Vlak voor Melbourne zijn we gestopt op een picknickplaats langs de snelweg om te overnachten. De volgende dag heeft ons Truusje ons naar de haven gebracht om de boot naar Tasmanië te bespreken. En omdat we toch een dagkaart hadden voor onze auto zijn we op de stadstoerbus gestapt die ons in ongeveer drie uur tijd Melbourne heeft laten zien. En geloof het of niet maar het was genoeg stad voor ons. We zijn toen linea recta gevlucht richting het noorden.

En staan bij Lake Jubilee in het dorpje Daylesford op een camping voor 5 nachtjes. Er zijn veel wandelingen in de omgeving. Eén van die wandelingen was ons aangeraden door het visitor centrum. De 6,7km wandeling van Tipperary spring naar Bryces Flat. Een prachtige wandeling langs het water aan beide kanten. We waren net weer terug bij de auto of het begon te regenen. We zijn toen naar een hal gegaan waar een permanente rommelmarkt is in vintagestijl. Heel leuk allemaal. We hebben hier lekker rond gekuierd en heerlijk gegeten en een bakkie gedaan. En omdat stilzitten niet in ons woordenboek voorkomt zijn we nog wat andere wandelingen gaan doen in de omgeving.

Omdat het halen en brengen is met het weer weet je niet zo gauw waar je je stoelen moet laten als het ineens weer gaat regenen. Wij leggen ze dan vaak eventjes onder de auto. En dat gaat natuurlijk 9 keer goed. En de 10e keer waren we het vergeten. Leo is er overheen gereden met de auto. Nu hebben we nog maar één stoel. Dit is overigens wel de beste van die andere had Leo al tig keertjes gerepareerd.

Hieronder weer de kopiëren en plakkenlink.

• 10 November 2013 - 07:54

Sander:

Leuk verhaal, veel plezier!
    ga nu ff de foto's bekijken

• 10 November 2013 - 08:10

Marion:

Klinkt gezellig!! Dus nu lekker bij elkaar op schoot zitten:)) romantisch na 35 jaar( hihi
    Lange route !!

• 10 November 2013 - 10:02

Lucy:

Hallo

Wat een avonturen weer en wat een verschil in het weer zo plotseling.
    Het is net een sprookjesbos, wat een prachtige natuur en groen.
    Ik heb weer genoten van alle foto's en filmpjes.
    Jammer van de stoel, maar ja dan maar samen met 1 stoel doen.

Veel plezier verder nog en tot volgende keer.

groetjes Lucy

• 10 November 2013 - 13:34

Ad Vermeulen:

Hallo Jeane en Leo,
    Wat zijn het weer mooie foto's en leuke filmpjes, ik heb er weer met plezier naar gekeken. Jullie maken wat mee in een week. Ik zag mooie wolken, dat deed jullie zeker aan Nederland denken.
    Groeten,
    AD

• 10 November 2013 - 15:34

Pa En Ma:

Hallo kinders, fijn weer wat van jullie te lezen en zien. Het blijft avontuurlijk, maar ja, dat zoeken jullie ook juist op, toch! Jullie kunnen hier nog jaren van nagenieten.
    Doe voorzichtig bij de Tasmaanse duivels. Geen idee hoe dat eiland is.
    Ga nu Pa even uit zijn hobbykamer roepen om ook het verslag te lezen.

KUS, liefs en groeten van ons.

• 14 November 2013 - 09:05

Jan En Loes:

Hola weer een hele belevenis en een mooie trip en jullie moeten de groetjes van al de collega's hebben die op mijn verjaardag waren.
    Gr. Jan en Loes

• 16 November 2013 - 08:07

Maria En Klaas:

Hallo daar.
    Jaja het was weer heerlijk om alles te lezen en te bekijken.
    Veel plezier nog de komende tijd.groetjes je zus en zwager

• 18 November 2013 - 14:13

Cor En Pilar:

Hoi Utrechtse Aussies,

Gaat het nog goed allemaal daro? Matjes om de haverklap vegeten, stoeltjes kapot rijden, illigaal kamperen.... ik weet het niet hoor? Moe? Gemis van de kids? het snelle omslaan van het weer? hahahahaha.....

Het was weer gezellig om jullie verslag te lezen, maar ook errug oneerlijk, voor ons hardwerkende thuisblijvers. Wij slepen ons de hele week voort in ons werkkloffie en storten vervolgens het weekend totaal in, om daarna weer met wallen, ter grote van twee flinke duinen, weer aan een nieuwe werkweek te moeten beginnen ;-)

Veel plezier daro met jullie eeuwig durende vakantie ;-)))

Groetjes, Cor en Pilar

• 20 November 2013 - 04:22

Linda:

Wat een prachtige uitzichten onder weg weer. Ook is de foto waar je pappa op de rug ziet erg mooi.
    Helaas veel regen voor jullie, maar de foto's en de luchten zijn er zeker niet lelijk van geworden hahaha
    dikke kus